Wednesday, March 2, 2016

Tombong.. bahana tidak berpantang dengan betul

Tombong @ Uterine Prolapse
♤ Definasi
Rahim (uterus) yang jatuh menggelongsor ke dalam laluan faraj (vaginal canal) dan turut menarik kulit faraj kebawah.
♤ Tombong ada 3 peringkat.
• 1st Degree Prolapse
- Pangkal rahim (servik) berada di bahagian bawah saluran faraj. Belum rapat kepintu. Yang tahap ini masih boleh disengkak naikkan peranakan.
- Akan rasa tak selesa bila bersama suami. Rasa senak.
- Sakit pinggang dan rasa seperti berat dibahagian ari2.
- Mudah terkencing ketika batuk atau bersin
- Mudah terkena jangkitan pundi kencing
• 2nd Degree Prolapse
- Pangkal Rahim dah duduk betul2 dekat pintu faraj. Bila diselak pintu farajnya, maka ternampaklah isi pangkal rahim.
- Masa ni bukan shj zakar suami je dah tak boleh masuk, nak masuk jari buat meruang pun dah sakit.
- Ketidakselesaan yang benar2 terasa.
• 3rd Degree Prolapse
- Keseluruhan rahim sudah berada di luar badan. Inilah yang orang tua2 gelar TOMBONG.
Jika dari sudut perubatan moden, punca TOMBONG ini hanyalah disebabkan oleh faktor usia (dah tua kurang estrogen yang mampu menganjalkan otot rahim), kekerapan bersalin, angkat benda berat2 (zaman orang pompuan suka buat aktiviti weightlifting)....
Tetapi....
Dari sudut perbidanan, telah diteliti puncanya disebabkan oleh penjagaan aturan berpantang dan amalan herba yang tidak dititikberatkan ketika berpantang. (Selain dari sebab2 yang dinyatakan di atas)
Ini kerana, sudah terbukti, ramai wanita beranak pinak seramai 10 orang, meninggal di waktu tua, masih intact farajnya.
Dan sudah banyak kes, seawal usia 30an, ada yang sudah terzahir tombongnya dizaman sekarang.
TOMBONG ini terjadi disebabkan otot2 pelvik wanita yang memegang rahim sudah rebeh/roboh/tidak anjal lalu menyebabkan rahim menggelongsor turun. (Rahim dipegang oleh otot2 pelvik)
- Otot2 ini memerlukam senaman (kegel) : sebab itu penting senaman kemutan ketika dalam rawatan bertangas selepas bersalin
- Otot2 ini memerlukan sokongan selepas bersalin : inilah kepentingan berbengkung sepanjang tempoh berpantang.
- Otot2 ini memerlukan hormon estrogen utk sentiasa cekang : pentingnya keseimbangan hormon selepas bersalin. Dan juga hormon ketika sudah monapaus. Dari sudut perbidanan, hormon2 ini boleh di dapati dari herba2 seperti cekur. Sebab itu sebelum nak cari ubat utk slimming, putih ketiak dan banyak susu, cari juga herba yang membantu imbangi hormon.
- Otot2 ini memerlukn tempoh berehat selepas bersalin: bayi2 zaman sekarang ada yang hampir mencecah 5kg bila dilahirkan. Budak sebesar dan seberat itu yang ditampung rahim dan diteran/ditoreh keluar sedikit sebanyak menazakkan sistem urat dan otot wanita. Di sinilah pentingnya tempoh BERPANTANG buat wanita utk merehat dan merawat urat dan otot.
♤Cara rawatan
Setiap tahap prolapse rawatannya berbeza2. Ada yg mampu dirawat denga rawatan sengkak. Sampailah ketahap memakai cincin (vaginal pessary) dan pembedahan. Dan jika keadaannya terlalu kronik, jalan terakhir ialah membuang rahim (hysterectomy)
♤Cara Mencegah.
- Berpantang dengan tertib. Elakkan kerap jatuh terduduk. Elakkan kerap angkat benda berat menggunakan otot bahagian perut dan pinggang.
Better berpantang dari berubat.




No comments:

Post a Comment