Wednesday, March 2, 2016

Darah Bayam Semasa Berpantang

☘darah bayamπŸ€

πŸ’‰darah yang keluar di akhir2 nifas dan ianya juga dipanggil darah beracun.ciri2 darah bayam nie berbau busuk seperti bangkai ikan,berwarna kekuningan atau kuning cair seperti buah kuah sayur bayam.biasa nya hari ke30 ke atas sekiranya ibu mengamalkan herba dalaman yang konsisten dan displin tanpa curlas,bertungku dan berbekung.

πŸ’‰penting nya pengeluaran darah nifas nie kerana ianya akan menganggu aktiviti harian sebagai ibu dan isteri kerana ia ada lah punca ibu yang sudah habis pantang mengalami rahim yang tidak kecut dengan sempurna,kerap migrain,mudah rasa seram sejuk dan cepat mengalah bila melalukan kerja berat.

πŸ’‰kebanyakkan penghidap masalah ini mengalami lelehan farah yang berbau dan menganggu semasa hubungan suami isteri,menyebabkan kegatalan dan menjadi infeksi.Jika dibiarkan akan menjadi hakisan mulut rahim (berlaku apabila leher dan mulut rahim luka dan berkudis akibat kegatalan penyakit keputihan yang berpanjangan.Keadaan nya ibaratkan seperti celahan jari yang dimakan ulat air)lebih serius menyumbang penyakit kanser pintu rahim atau pangkal rahim.

πŸ’‰tanda-tanda darah bayam tidak habis keluar ialah mata ibu mudah kabur,sering pening atau sakit kepala terutama bila kedatangan haid,rambut mudah gugur dan gatal-gatal kulit kepapla yang tiada masalah kelemumur.Ibu juga mudah diserang penyakit kulit iaitu gatal-gatal yang dikenali sebagai alahan atau alergi yang ketara dikesan pada kulit wajah yang mula timbul bintilan hitam,tompok kehitaman atau berkepingan.

🌹Bidan melayu sangatlah prihatin tentang pengeluaran darah selepas bersalin kerana lancar nya darah bantal,nifas dan bayam dikeluarkan akan menentukan kembalinya kejelitaan serta kesihatan seseorg ibu🌹

✅bagi produk Nona Roguy pengambilan phytonatal bersama akar herbanika sangat diutamakan berserta pengambilan madu tenaga segar (pada hari ke14 bagi ibu yang bebas dari cyst,endo,fibroid boleh amalkan).Juga tiada masalah sekiranya diamalkan bagi ibu bersalin normal,czer dan yang datang bulan.


kredit sepenuhnya : OPC Suzie - Jelita Bersama Nona Roguy


2 comments:

  1. salam sis,
    nk tanya darah bayam ni disertai darah ke or mcm lendir kuning mcmtu jer?? semua orang ada ke or sesetengah individu saja? ada kemungkinan sebb infection??

    thanks

    ReplyDelete
  2. asalam puan ice...macam saya start mengandung hingga kandungan 4 bulan saya ada cyst..tapi sekarang dah hilang..jadi masa pantang nanti boleh ke saya ambil phytonatal bersama akar herbanika ni?mohon jawab.tk

    ReplyDelete