Wednesday, March 2, 2016

MATI PUTIK kesannya kepada seorang wanita

Mati Putik selepas bersalin.
Untuk para suami, kita memanggilnya mati pucuk. Dan buat para isteri, ia digelar mati putik.
Mati putik ialah istilah ketiadaan keinginan untuk bersama suami. Dan mati putik ini selalunya berlaku terhadap wanita selepas bersalin.
Penyakit ini menjadi taboo dalam masyarakat. Perlahan2 menjadi barah yang meregut kebahagiaan rumahtangga.
Ada pasangan yang mendiamkan diri. Bukan kerana tidak peduli, tetapi mereka sendiri keliru dengan permasaalahan yang dihadapi.
Saban hari saya menerima banyak kes mati putik dari golongan ibu2 muda ini. Dan rawatan saya lebih kepada mengimbangi kembali hormon dalaman yang bercelaru tidak diperbetulkan selepas bersalin.
Kebanyakkan para isteri tidak teruja dalam menjalinkan hubungan bersama suami selepas bersalin atas faktor berikut:
- trauma dengan proses bersalin
- sibuk dan kepenatan dengan tugas menjadi ibu
- rendah diri atas faktor tubuh yang berubah
Akan tetapi bila anak sudah menginjak besar dan tidak memerlukan perhatian sang ibu secara 100%, dan tubuh badan sudah sembuh secara total, keinginan untuk bersama masih tidak kunjung tiba.
Dan rata2 ibu yang alami masalah mati putik ini merasakan perhubungan bersama suami adalah satu tanggungjawab semata2, bukan suatu aktiviti atau acara yang istimewa seperti ketika baru berkahwin dahulu.
Hormon memainkan peranan penting dalam perhubungan intim. Hormon ini mempengaruhi mood seorang isteri dalam perhububgan.
Sang ibu mengalami ketidakseimbangan hormon sepanjang 9bulan 10 hari ketika hamil, dan apabila bersalin mereka tidak mencari ubat2an yang mampu membantu mengimbangi kembali hormon kewanitaan mereka.
Disinilah pentingnya amalan pemakanan herba yang boleh membantu mengimbangi hormon wanita. Disebabkan itulah, rata2 yang mengalami masalah mati putik ini, terdiri dari wanita yang tidak berjamu/berherba ketika dalam pantang.
Dan ibu2 juga perlu mengelakkan pemakanan yang berhormon tinggi seperti soya, ayam yang dicucuk, ikan2 belaan, dll ketika dalam pantang.
Tiada gunanya jika mampu kembali langsing, tetapi dingin luar dan dalam.
Dan bagi ibu2 yang sudah mula merasa hambar, carilah penawar. Masih belum terlambat.



🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

1 comment:

  1. Dalaman wanita kalau tidak sihat memang akan bahaya.
    Akan jadi akar kepada rumah tangga tak harmoni kan.
    Bahaya.

    ReplyDelete