Wednesday, March 2, 2016

Demam Semasa Berpantang..

Its a big concern bila terlalu ramai ibu2 berpantang kena demam sekarang ni. Dengan musim dan cuaca yang sentiasa berubah....sy tidak nafikan kita mudah diserang penyakit berjangkit lebih2 lagi antibodi ibu2 berpantang masih lemah.
Oleh itu sy sarankan ibu2 berpantang yang menggunakan Set Bersalin NR agar rajin2 minum rebusan Air Akar Herbanika kerana air akar ini mengandungi kandungan anti-oksidan yang tinggi dimana ia mampu membantu mencegah jangkitan demam virus dan mempercepatkan penyembuhan demam.
Akan tetapi ibu2 berpantang perlu tahu jenis2 demam yang boleh mereka hadapi ketika tempoh berpantang.
1. Demam virus atau demam jangkitan.
- Ibu2 akan turut terkena selseama dan batuk. Demam ini kebiasaannya kebah apabila dirawatan dengan ubatan doktor atau ubatan herba terpilih.
2. Demam bengkak susu.
-Terjadi apabila payu dara membengkak dengan susu dan tak mampu dikeluarkan secara manual. Ibu2 disarankan menuam dan pam susu yang bengkak sehingga surut. Urutan adalah tidak sesuai kerana ini akn menyebabkan ibu lebih sakit. Jika tidak mampu menahan kesakitan yg keterlaluan...digalakkan ibu menempekkan kubis sehingga kubis layur. Akan tetapi jangan terlalu kerap...dikhuatiri susu akn kering.
3. Demam bentan peranakan.
-Diiringi dengan seram sejuk, sakit sendi, lemah anggota, menggigil yang tidak terkawal, suhu badan yang melangkaui 40°c, sakit dibahagian peranakan atau pinggul. Demam ini biasanya berlaku akibat "langgar pantang" dan hanya boleh diubati dengan mengamalkan herba2 terpilih dan rawatan bersalai dan bertuam. Paling tidak ibu perlulah membuat diri mereka berpeluh.
4. Demam jangkitan.
-Kemungkinan dari luka episiotomi atau luka pembedahan mahupun dari saluran air kencing. Demam ini membuatkan suhu badan naik mendadak dan ibu merasa kesakitan pada kawasan tertentu dan biarpun dilakukan rawatan bentan, demam berlanjutan dan tidak kebah.
Diharapkan ibu2 sentiasa menjaga kesihatan diri ketika berpantang.


No comments:

Post a Comment